SÍTIO WEB OFICIAL

Notícias e Eventos

A nova nota de €10 – Breve entrevista com Ton Roos, Diretor da Direção de Notas de Banco do BCE

2 de junho de 2014, Frankfurt am Main, Alemanha

Como estão a decorrer os preparativos para a introdução das novas notas de €10 em setembro?
As novas notas de €10 entrarão em circulação em 23 de setembro do corrente ano como parte dos nossos esforços no sentido de proteger as notas de euro da contrafação e assegurar que os 334 milhões de habitantes da área do euro continuam a confiar na moeda única.

Estamos satisfeitos com o trabalho realizado até ao momento e acreditamos que o lançamento da nova nota decorrerá sem problemas. Trata-se de um exercício complexo, mas, desde a fase de desenvolvimento, mantivemos um contacto estreito com os principais intervenientes, incluindo fabricantes e fornecedores de equipamento de notas, fabricantes de máquinas de venda automática, empresas de transporte de valores e todos aqueles que, por motivos profissionais, operam com numerário.

Sabemos que estão a trabalhar intensamente a fim de estarem preparados para a entrada em circulação da nova nota de €10 e adaptarem o respetivo equipamento de forma a que possa aceitar as novas notas desde o início.

No ano passado, verificaram-se alguns problemas com as novas notas de €5. Que medidas tomaram o BCE e os bancos centrais nacionais para garantir que o mesmo não se repete?
Sim, estamos cientes de que no ano passado, em alguns países, as máquinas de tratamento de notas não foram adaptadas a tempo do lançamento da nova nota de €5. Penso que todos aprendemos com essa experiência. No que respeita à nova nota de €10, começámos a trabalhar mais cedo e ainda mais intensamente com os fabricantes e operadores de equipamento de notas, no sentido de os ajudar a perceber o que tem de ser feito e de lhes proporcionar o apoio necessário.

Por exemplo, no caso das notas de €10, o programa de testes no local começou muito mais cedo para que todos os intervenientes dispusessem de mais tempo para adaptar as respetivas máquinas. Além disso, facilitámos bastante o empréstimo de exemplares de notas pelos bancos centrais nacionais, flexibilizando os mecanismos de garantia e de segurança.

Que outras medidas poderiam ou deveriam tomar os fabricantes e operadores de equipamento de notas antes do lançamento das novas notas?
Estamos confiantes de que a maioria dos fabricantes e operadores já está a tomar as medidas adequadas. Pela nossa parte, tanto no BCE como nos bancos centrais nacionais, daremos todo o apoio possível, mas os responsáveis por equipamento de notas sabem que, em última análise, lhes compete não desiludir os clientes e que, para o efeito, devem assegurar que todas as máquinas e dispositivos estejam preparados para aceitar as novas notas de €10 o mais cedo possível. É fácil solicitar exemplares das novas notas para o teste de equipamento antes da entrada em circulação das mesmas. Basta contactar o BCE ou o respetivo banco central nacional.

Banco Central Europeu
Direção-Geral de Comunicação e Serviços Linguísticos
Kaiserstrasse 29, 60311 Frankfurt am Main, Alemanha
Tel.: +49 69 1344 7455
Correio eletrónico: info@ecb.europa.eu | Sítio Web: http://www.ecb.europa.eu | Contactos de imprensa

A reprodução é permitida, desde que a fonte esteja identificada.

ACCESS TO MY ACCOUNT

Forgotten your password?

*Required data

Create an account

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

A confirmation of the availability of the publications requested will be sent to the name and address indicated in your account. If you would like to send the publications to another address, please indicate this below.

* Required data
** The publications are available free of charge from the ECB as long as stocks last.

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

* Required data

TERMS AND CONDITIONS

LETTER OF INTENT

We wish to use the electronic media and/or print media produced by the European Central Bank (ECB) to disseminate it further. We declare that:
1. Any information or materials received from the ECB will be used for information purposes only.
2. We will not use the “€ OUR MONEY” logo for purposes that could be detrimental to the euro nor for commercial or advertising purposes, and we will adhere to the style guidelines provided in the partnership kit.
3. Any electronic materials, pictures, files or documents provided by the ECB will remain its sole property. The ECB will reserve its or third-party copyrights. We will not pass any information or materials received from the ECB to any third party, except for production purposes.
4. Should we use the original master files of materials prepared by the ECB, we will preserve the integrity of the text.
5. We pledge to follow the reproduction rules for euro banknotes and coins as published in the Official Journal of the European Union and available on the ECB’s website at www.ecb.europa.eu/euro/html/reproduction.en.html
6. If we use electronic media online, we will include a link to www.new-euro-banknotes.eu and we will inform the ECB where the material has been used. We will inform ECB of the material used and will forward the links.
7. If we wish to distribute ECB materials, we understand that the stocks are limited. We will inform the ECB of the number of copies distributed, the means of distribution as well as the target groups.
On behalf of the company/institution mentioned above, we declare that we will refrain from using any materials either in printed or electronic form provided by the ECB until our membership of the Partnership Programme has been confirmed.
We will be liable for any damages incurred by the ECB should we not act in accordance with this Letter of Intent.
We also understand that the ECB reserves the right to terminate our membership at any time.

DISCLAIMER

This privacy notice is made on behalf of the European Central Bank (ECB) and applies to Havas 360, its sub-contractors and all central banks referred to as data processors below.
When you fill in the form on the website http://www.new-euro-banknotes.eu/, we collect personal information directly from you in order to provide you with information on euro banknotes. Your data will be used only for that purpose. You cannot receive information if you do not complete the form.
We keep information on your activity with us and delete it after three years of inactivity. We are committed to ensuring that your information is secure. In order to prevent unauthorised access or disclosure, we have put in place physical, electronic and managerial procedures to safeguard and secure the information we collect online.
We use this personal information to deal with your request(s), manage your account and offer you other ECB publications.
We disclose this information to our sub-contractor CetSI and on a need-to-know basis to the relevant data processors.

A. Your choices

1) You have the right to see the information that we have about you and to get mistakes corrected by contacting Havas 360;
2) You have the right to delete your account with Havas 360.

B. Important

Your information is protected by European Union law. National data protection laws apply in relation to the technical and organisational security measures to be applied by the data processors mentioned below, unless the data processor is the ECB. Contact details for the European Data Protection Supervisor can be found at http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/supervisor/index_en.htm.

C. How to reach us

C.2.2 Data processor for Member States and third countries

See data controller.

D. Final provisions

Data controllers may change this privacy notice from time to time by updating this page. You should check this page occasionally to ensure that you are satisfied with any changes. This privacy notice is effective from 22 November 2013.

you have to accept conditions

THE SERIES €20